lørdag 1. august 2009

Stephen King: On writing

Min mann tok med seg ungene til svigers for natten, og siden i går morges har jeg fått være alene med meg selv og tankene mine. Ren terapi! En del av tiden har jeg brukt til å lese On writing av Stephen King. Boka minner litt om Tove Nilsens Skrivefest, som jeg også nettopp leste. Begge bøkene sier noe om forfatternes vei inn i skriverlivet og hvordan de henter inspirasjon og organisererer skrivehverdagene sine. Tove Nilsen er mer opptatt av andre forfattere og inspirasjon fra dem, mens Stephen King er mer opptatt av skriving som hardt arbeid som slett ikke skal oppleves som arbeid. Det er litt selvmotsigende, synes jeg. Der Tove Nilsen holder seg til sitt eget skriverliv, er Stephen King mer utadrettet og skriver om hva han har lært til andre skribenter.

Jeg hadde en Stephen King-periode i ca 18årsalderen, der jeg leste flere av bøkene hans. Jeg synes ofte de begynner bra, og jeg liker at han tar med romankarakterenes tanker i kursiv i en del av bøkene sine. Men et sted rundt midten av bøkene pleier jeg å miste litt av interessen. Enten fordi boka tar totalt av, eller fordi den ikke gjør det. Det er liksom ikke noe som holder på interessen min over tid der. Det var det i denne boka. Første delen handler om hans eget skriverliv, hvordan det var for han å skrive noen av de viktigste bøkene han har skrevet. Interessant, spesielt når jeg hadde lest de bøkene som ble nevnt. Den siste delen er konkrete råd om skriving. Han er konkret gir fornuftige tips synes jeg, selv om jeg også synes det er noe litt amerikansk og oppskriftsmessig over det hele.

4 kommentarer:

  1. Hei.
    For det første; å sende mann og barn vekk er noe av det beste som finnes (vel vitende at de kommer hjem igjen).
    Jeg likte On writing veldig godt. Jeg kjenner meg inspirert når jeg leser den. Om den gir meg veldig konrekt skrivehjelp er jeg usikker på.
    Jeg leste noen Stephen King bøker jeg likte veldig godt en gang. Ikke grøssere, men fantasy. Het de noe med tower, mon tro? Husker ikke..... Har ikke lest noe annet av ham. Har du sett i Skriveboka til Merete Morken Andersen? Den kom for ikke lenge siden. Også fin å lese i.

    SvarSlett
  2. Ja, jeg følte ikke det var alt jeg kunne bruke akkurat. Men det var litt nyttig her og der, og passelig interessant skravel forøvrig. Han har skrevet noen som heter noe tower-fantasy ja, men det har ikke jeg lest. Jeg likte godt Longolierne husker jeg, og den om Christine (den levende bilen). Og Ildbarnet gjorde inntrykk. Ellers husker jeg ikke helt. Har Skriveboka ja, og har skrevet om den her: [http://marianneleser.blogspot.com/2009/01/merete-morken-andersen-skriveboka.html]. Hvis man bare skal ha en bok om skriving så skal man ha den, ja!

    SvarSlett
  3. Hm, den linken fungerte jo ikke. Nå da? Skriveboka

    SvarSlett
  4. Jeg har ikke lest mye av King, men on Writing synes jeg var insprerende å lese. Jeg er ikke så begeistrert for fantasy og fikk anbefalt Dolores Claiborn som er kjemisk fri for fantasy. Den er utrolig bra. Anbefales. Jeg tipper at boka The Body er bra, selv har jeg bare sett filmen og regner med å lese boka når jeg skal ha en engelsk roman å bryne meg på.

    SvarSlett