torsdag 6. august 2009

Lars Saabye Christensen: Visning

Lars Saabye Christensens nyeste bok Visning handler om et par som begynner å kjede seg sammen og derfor begynner å gå på visninger. Etter en stund begynner de også å ha sex i husene de kikker på. Etterhvert begynner den mannlige hovedpersonen Willy også å skrive et filmmanus, med utgangspunkt i sitt eget liv. Det er en litt artig vri synes jeg. Willy og samboeren Cathrin er i ferd med å gli fra hverandre, og plutselig en dag er Cathrin borte. Jeg synes det er en ganske underholdende, men ikke fantastisk, historie.

"Dørgende kjedelig fra Saabye Christensen" mente dagbladets anmelder, og som Janke er jeg ikke enig i dette. Jeg synes boka gikk lett og greit å lese, men jeg har noen innvendinger til plotet. Noen ting synes jeg rett og slett er usannsynlig, og særlig løsningen på mysteriet i boka synes jeg var lite troverdig. Og da faller jo egentlig en del av plotet sammen. Jeg er forresten også enig i at Saabye Christensens erotikk ikke er spesielt engasjerende. Og jeg blir også litt i stuss på hvor boka egentlig er på vei hen, det er en del tråder hit og dit og jeg blir ikke helt klok på hvor vi skal. Hva er budskapet, liksom? Er det noe om par som går fra hverandre, noe om samfunnet, noe om filmmiljø eller Oslo eller er det en slags krim? Ja, denne boka var en blandet opplevelse.

3 kommentarer:

  1. Jeg er litt enig med deg. Jeg anmelde den og ga den terningkast 4. Plottet er for svakt, men det er jo egentlig ikke en krimbok? Men den er fort og grei å lese, og slutten var egentlig akkurat slik jeg hadde forventet.

    SvarSlett
  2. Jeg ble litt nysgjerrig på denne og det syntes jeg er rart. For jeg er ingen Saabye Christensen fan, og omtalene er jo ikke udelt positive. Men likevel...

    SvarSlett
  3. Solgunn: Ja tror kanskje jeg ville landet på en firer jeg også!

    knirk: Det er vel sexen som trekker da kanskje? hehe

    SvarSlett