tirsdag 16. juni 2009

Torun Lian: Undrene i vår familie


Denne fant jeg også på det halvpris-salget! Denne boka handler om et trekantdrama fra 50tallet og 60-tallet mellom Bernt, Sivert og Astrid, om valgene de tar og konsekvensene det får for barna deres. Lydia, en av Bernts døtre, får fortelle mesteparten av historien. Som en kanskje kan gjete går det ikke så veldig bra etterhvert. Det er en helt hjerteskjærende slutt på boka, så jeg skal ikke spoile den her. Ikke akkurat noen feel-good-bok, altså, men jeg likte den likevel. Syntes jeg fikk en god innsikt i noen av hovedpersonenes følelsesliv, mens andre forble litt i det skjulte - og det syntes jeg at fungerte. Det er jo slik det er i livet ellers også.

Boka har en del henvisninger til Amerikautvandring og ting som skjer der i løpet av 50 og 60-tallet, men jeg skjønte helt ærlig ikke helt poenget med å skrive om det. Det er jo greit å ha det med, men jeg syntes ikke det hadde noen egentlig funksjon. Men forholdene mellom personene er godt skildret, og det gjør at jeg likte denne boka godt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar