mandag 2. februar 2009

Sigurd Stubsjøen: Tenk deg slank

Etter to svangerskap på rappen er det ikke så uvanlig å ha noen ekstra kilo å dras med, og nå har jeg funnet ut at nok får være nok, nå skal jeg ned noen kilo. Min filosofi er hovedsaklig: spis mindre, beveg deg mer. Dette vet nok de fleste, men de fleste vet også at det er ikke lett å følge dette i praksis. En kan gå på Grete Roede-kurs eller lignende, men etter hva jeg har forstått snakkes det mest om hva en kan spise og i hvilke mengder. Jeg har også lest litt om andre slankestrategier, feks lavkarbo. Også der fokuseres det mest på hva en kan og ikke kan spise. Hvis en setter seg ordentlig inn i en slik filosofi og virkelig følger den så bør det ikke være noe problem å gå ned i vekt. Likevel så ender jo mange opp med å gå opp de tapte kiloene ganske fort igjen. Leste et sted at 90% av de som går på slike kurs går opp igjen de kiloene de slanket bort i løpet av kurset i løpet av det neste året. Jeg tror det er fordi mye av grunnen til at kurs virker ganske effektivt så lenge kurset går er at man får kontinuerlig støtte fra andre i samme situasjon, og en har gruppepress-effekten av å vite at man skal gå på vekten så alle de andre ser det hver uke. Problemene starter for mange først etter at kurset er over, og en skal klare seg uten dette. Men poenget må jo være nettopp å gi deltakerne verktøy til å klare å gå ned og ikke minst å holde vekten på egen hånd etterpå. Jeg vet at Grete Roede har "hold vekten"-kurs etterpå, og sånn sett har de ingen økonomisk grunn til å lære folk å gå ned eller holde vekten på egen hånd. For dem lønner det seg jo at folk må gå konstant på kurs for å ikke skli ut.

Sigurd Stubsjøen opererer på en annen måte. Han er ikke så opptatt av kalorier eller om du skal spise karbohydrater eller fett, men fokuserer på hvordan man tenker om mat. Hans filosofi er basert på kognitiv terapi, der man ser nærmere på hvilke tanker som dukker opp i forbindelse med mat og vekt og prøver å stoppe tanker som ikke er hensiktsmessige, og erstatte dem med nye og hensiktsmessige tanker som også får en til å gå ned i vekt og ha en sunn livsstil. Det er en god tilnærming synes jeg.

Derimot er jeg litt usikker på hvor god denne boka er. Jeg synes den var litt vel amerikansk med setninger som "Dette er ikke vanskelig og jeg er sikker på at du kommer til å klare det!" i annenhver setning omtrent, og det blir litt trettende etter noen kapitler. Litt vel overforenklet og overfladisk synes jeg også den var. Det som han har hentet fra kognitiv terapi er greit gjengitt synes jeg, men personlig kunne jeg like gjerne ha hentet frem en av de generelle bøkene om kognitiv terapi fra studiet mitt, der dette er beskrevet på en bedre måte. Ellers gjelder mye av kritikken mot kognitiv terapi generelt også denne boka - at det er litt vel forenklet og problemene bagatelliseres ved å vektlegge i stor grad at problemene er så kjempelette å få bukt med og du må bare tenke riktig så går det så bra så. Og klarer du det ikke, ja så tenker du feil.

Men det er ikke lett å tenke riktig altså, og det krever mye jobb. Og egentlig kan det være litt kjedelig å sette opp tanker i skjemaer og så videre slik han oppmuntrer til. Jeg har for eksempel ikke giddet enda... Men jeg tror egentlig at det er effektivt. Kognitiv terapi er også en vitenskapelig anerkjent behandling for en rekke psykiske problemer som for eksempel depresjon, og jeg mener det er grunn til å tro at det også kan være effektivt som slankemetode.

For den som ikke har vært borti kognitiv terapi før, kan Stubsjøens bok være nyttig som en ramme å tenke i når det gjelder mat. Han skriver lettlest og greit og poengene hans er klare og tydelige. Boka kan hjelpe med bevisstgjøring av hva som skjer når du "ikke har viljestyrke nok" og spiser noe du ikke hadde tenkt til å spise og kan hjelpe til med å gi deg kontroll over disse situasjonene.

Men jeg liker egentlig mye bedre Berge og Repåls måte å bruke og beskrive kognitiv terapi for ikkepsykologer. De har skrevet selvhjelpsbøker om blant annet depresjon (Lykketyvene) og angst (Trange rom og åpne plasser) med utgangspunkt i kognitiv terapi, på en litt mer edruelig måte enn hvordan Stubsjøen gjør i Tenk deg slank.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar