torsdag 19. februar 2009

Jon Fosse: Morgon og kveld


Har lenge tenkt at jeg skulle lese noe av Jon Fosse, og i går fikk jeg endelig gjort det. Morgon og kveld er ei tynn lita bok om en liten Johannes som blir født, og en gammel Johannes som dør. Det er strengt tatt ikke mye annet som skjer i denne boka, men det er et ganske spesielt språk som gjør at jeg ikke mister interessen. Det er veldig få punktum, noe som gjør at teksten virker som en slags stream of consciousness, at vi får høre hver eneste tanke til personene. Det er mye gjentakelser og dte er veldig glidende overganger mellom når vi får høre de ulike personenes tanker. Det er interessante tanker om døden og hva som skjer da også, synes jeg. Ganske ulikt det meste annet jeg leser, men jeg kommer til å lese mer av Jon Fosse!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar