tirsdag 17. februar 2009

P2-lytternes romanpris

Hvert år får noen utvalgte P2lyttere diskutere noen av årets beste romaner (plukket ut av fagredaksjonen i nrk) for åpen mikrofon. I år var følgende romaner nominert:

Nikolaj Frobenius: Jeg skal vise dere frykten:
Sara Johnsen: White man
Jørgen Norheim: Adjutanten
Per Petterson: Jeg forbanner tidens elv
Einar O. Risa: M. Kanne & Søn
Gunnhild Øyehaug: Vente, blinke

Jeg har fulgt presentasjonene og diskusjonene via podcast av Bok i P2 (her) med stor interesse. Tilslutt var det Nikolaj Frobenius sin "Jeg skal vise dere frykten" som vant prisen for årets beste roman (i følge disse leserne i allefall), med god margin. For ikke lenge siden leste jeg en annen bok av han "Teori og praksis" som jeg likte veldig godt, så nå venter jeg på pocketutgaven av Jeg skal vise dere frykten. Vurderer også å skaffe meg Vente, blinke og M. Kanne & Søn som jeg har hørt mye bra om.

2 kommentarer:

  1. "M. Kanne & Søn" fikk jeg også lyst til å lese etter P2-lytternes romanpris! Derimot fikk jeg bekreftet at "Vente, blinke" nok ikke var noe for meg.

    "Teori og praksis" likte jeg også veldig godt, så der er vi samkjørte igjen.

    Jeg synes diskusjonen var litt "tam" i år og hadde håpet på en større uenighet i juryen. Litt sterkere meninger hadde sikkert fått fram flere sider ved de ulike bøkene. Men juryen virket usedvanlig samstemt... Frobenius var jo en verdig vinner, så det er ikke det. Jeg hadde bare håpet på litt flere elsk og hat bøker, tror jeg. ;-) Uansett så er P2-lytternes romanpris et veldig fint program.

    SvarSlett
  2. Ja jeg fikk litt is i blodet når det gjelder Vente, blinke, men den har fått så masse oppmerksomhet ellers at jeg bare måå sjekke den ut.

    Er enig i alle var veldig enige i juryen og at det ble litt lite spennende sånn sett, men synes likevel det var interessant å høre på, på tross av at jeg ikke hadde lest noen av bøkene. Har vurdert flere av dem da, men kjøper veldig sjelden annet enn pocketutgaver så jeg er stort sett for sen for slike priser uansett. Nå gleder jeg meg til å lese Frobenius.

    SvarSlett