mandag 19. april 2010

Å bygge bibliotek

Vi er i gang med å planlegge bygging av nytt hus og siden min mann får en hel kjelleretasje til hjemmekino og diverse så får jeg eget bibliotek. Jeg har tenkt at det skal være et sted å ha alle bøkene, men at det også skal være en "kosekrok" der man kan sitte og lese bøker, og en skrivestue.

Helst ville jeg hatt et rom med store vinduer uti skogen, helt skjermet og helt fredelig, men akkurat det blir litt vanskelig all den tid tomten ligger i et boligområde. Vi bruker arkitekt til å få tegnet det slik vi vil ha det, så vi har muligheter til å spesialtilpasse huset til våre ønsker istedet for å bruke ferdige løsninger. Men jeg har jo ikke laget noe bibliotek før, så jeg vet ikke så mye om hva som er lurt.

Nå har vi vært gjennom to runder med plantegninger hos arkitekten og dette er er altså andre versjon. Her er biblioteket plassert midt i huset (ikke særlig skjermet, men i allefall lett tilgjengelig?), det er glassvinduer i front mot en uteplass (vi må ha den uteplassen, men det er jo ikke så koselig å se ut på den fra biblioteket kanskje?). Størrelsen tror jeg er helt grei. Det kan også være ulike løsninger før dører eller åpning ut mot stue og hall/gang. Det som jeg er litt usikker på er takhøyden. Arkitekten har tegnet huset sånn at det skal være mye lys som kommer inn midten av i huset, og at det skal være litt "storslått" når man kommer inn hovedinngangen. Da skal man helst kunne se litt gjennom huset og det skal være mye lys som kommer inn ovenfra også. Han har derfor tenkt at det skal være åpent opp til taket i plan 2 i halve biblioteket, og at det der oppe skal være glass helt til taket rundt hele. I den andre halvparten av biblioteket blir det vanlig takhøyde og litt lunere. Jeg tror det blir veldig lyst og fint, men blir det koselig og avskjermet? Det skal forresten også være lyddempende takplater som gir god akustikk, og de mente at de kunne garantere at akustikken ble like bra som i et vanlig rom. Siden jeg er hørselshemmet er den biten viktig for meg.

Her er noen tegninger:

Plan 1:














Plan 2:














Det er kanskje lettere å se i 3d-versjonene:

Plan 1:



















Plan 2
















(Resten av tegningene finnes på byggebloggen.)

Jeg tar veldig gjerne innspill og råd - hva bør man tenke på når man skal bygge bibliotek/skrivestue? Noen som har et? Eller noen som drømmer om et?

6 kommentarer:

  1. Ja, duverden! Dette blir stas! Arkitekttegnet hus med hjemmekino og bibliotek, - her er ikke penger noe problem, skjønner jeg.
    Jeg har dessverre ikkeno' råd. Men lurer på om du skal få en snekker til å bygge hyllene, eller om du skal kjøpe de.
    Den billigste løsningen er å kjøpe Billy-bokhyller på IKEA. Den dyreste er å bruke håndverker.
    Jeg vet ikke om du har sett bilde av Aroundbooks' bibliotek? http://aroundbooks.blogspot.com/2008/06/bker-fra-gulv-til-tak.html

    SvarSlett
  2. Hei, og takk for kommentar! Jo, jeg hadde sett det, og det ser koselig ut der! Men man ser jo ikke hele rommet der da. Ser gjerne flere bilder på fine bibliotek/skrivestuer!

    Jeg er ikke sikker på hva slags bokhyller jeg vil ha ennå. Jeg syns Billy er helt greit jeg, og vi har noen fra før også. Ellers har vi også noen bokhyller fra Pega (http://www.pega.no/index.php) nå, og vært veldig fornøyd med dem. Billige er de ikke, men man får laget dem tilpasset rommet de skal stå i. Regner med at min mann skal ha de Pega-hyllene vi har nå til kontoret sitt, så får jeg nye til biblioteket.

    Min mann har foreslått å ha bokhyller helt opp til taket i andre etasje, men da må vi ha noe seriøst system med stiger og diverse, det blir litt i overkant styrete (og dyrt).

    Vi er heldige og har god økonomi, men det er klart at det likevel går jo en grense et sted.

    SvarSlett
  3. ÅÅååh, jeg misunner deg så mye! Et eget bibliotek! Hurrahurra! Hehe :)

    SvarSlett
  4. ser spennende ut!
    Tror det er lurt både med mye lys og avskjermet del, tatt i betraktning hvilket land vi lever i! Ellers tror jeg aldri det blir for mye hylleplass, et bibliotek vokser jo, mao kanskje ikke så dumt med de takhøye hyllene!

    SvarSlett
  5. Jeg er også misunnelig - drømme, drømme...

    Jeg har ikke peiling, men etter å endelig ha fått opp bokhyllene etter å ha flytta i høst så har jeg kommet frem til at lys er viktig. Så når dere bestemmer dere for hvordan bokhyllene skal være - så må dere også bestemme dere for hvor lys skal være.

    Håper vi får se bilder den dagen biblioteket er ferdig:-)

    SvarSlett
  6. Stine! Ja det er hurra!

    thauke2: Ja det med at bibliotek vokser kan jo bli et problem etterhvert, uansett hvordan biblioteket blir laget. Jeg mistenker at biblioteket med årene kommer til å spise seg innover i andre rom ja. Jeg har vel egentlig ikke tenkt til å slutte å kjøpe nye bøker noen gang...

    Karin: Lys er viktig ja, men du tenker vel på lys som i lamper? Har lest at man bør ha en belysningsplan, og etter å ha slitt med lite lys og tilfeldige lamper i vår nåværende leilighet tror jeg det vil være lurt for oss å tenke nøye gjennom dette. Bilder skal bli, men ikke hold pusten - det blir nok bortimot 3 år før dette blir ferdig!

    SvarSlett