lørdag 20. mars 2010

Brynjulf Jung Tjønn: Lyden av noen som dør

Det har blitt mye smålesing i det siste, og da passer det godt med en liten tynn flis av en bok som Lyden av noen som dør av Brynjulf Jung Tjønn. Dette er en dramatisk liten skrekkhistorie om Clemence, som jobber på en bensinstasjon. Han bor på familiegården sammen med faren og moren. Og som tittelen antyder, det er noen som dør i denne historien. Andre tragiske ting skjer også, og vi får ikke hele forklaringen i hendene og må tenke selv. Slutten ga i allefall meg en liten overraskelse også.

Tjønn har her kombinert nynorsk poetisk språk med sosialrealisme og til en viss grad også skrekksjangeren. Litt snålt, men det fungerer godt.

I denne boka er det mye som skjer mellom linjene, og jeg er fortsatt ikke helt sikkert på om jeg skjønte alt fremdeles. Bør vel egentlig lese den en gang til, men så mye fenget i grunnen historien ikke. Jeg er vel litt enkel og vil ha litt gjenkjennelse og ny innsikt av en bok, og det fikk jeg ikke her. Når det er sagt, boka anbefales!

2 kommentarer:

  1. God anmeldelse som jeg er ganske enig i :) Tror også det er en bok man må lese om igjen for å få med seg alt.

    SvarSlett
  2. Bra anmeldelse! Syns du klarte å setja ord på det mesta om denne boka :) Las den i desember, og eg må sei eg sit òg igjen med ei kjensle av at eg ikkje fekk med meg alt. Samstundes som eg syns boka var alt for treig til at eg orker å lesa den igjen..

    SvarSlett