lørdag 20. februar 2010

Torgrim Eggen: Jern

Torgrim Eggens Jern hørte jeg først om på Bok i P2 og så leste jeg et par ikke altfor positive anmeldelser av den. Det virket som om anmelderne egentlig ikke trodde på boka, at hovedtemaet, dommedagssekter, ikke var noe stort problem og ikke noe å bry seg om liksom. Og det er jeg jo litt enig i, og tenkte at jeg ikke skulle lese denne. Helt til jeg leste at både Kristine Tofte og Ida Jackson hadde lest boka og blogget om den. Begge de to skriver at boka er mest for dem som har vært mye på internett, leser blogger og er på forum og vet litt om hva og hvordan ting foregår på nett. Så da bestemte jeg meg for at jeg denne må jeg lese, likevel.

Etterpå så jeg i Eggens blogg at han hadde sendt ut boka til noen bloggere, og da begynte jeg å lure på om kanskje Eggen har sendt ut boka si til nettopp disse to. Han nevner ikke navn, og de to bloggforfatterne nevner ikke om de har kjøpt eller fått boka heller. Hvis det er sånn at de har fått boka gratis mot anmeldelse, kanskje disse til og med kjenner hverandre litt og er litt buddiser så blir jeg mer skeptisk til anmeldelsene. Mye mer enn til disse bokbloggturneene og lignende der forlagene sender ut bøker. Som regel pleier disse bloggerne å fortelle at de er med på et sånt opplegg, så en i allefall vet om det. Men de to nevnte bloggerne nevner ikke om de har kjøpt/lånt boka selv eller fått den gratis tilsendt. Hvis de har fått den gratis tilsendt synes jeg godt at de kunne nevne det, bloggplakat eller ei. Selv har jeg kjøpt boka for egne hardt opptjente penger, så er det sagt.

Uansett. Jeg er enig med det de skriver. :D Boka er artig, spesielt for dem som er mye på internett. Den handler om en dommedagssekt som blant annet plukker opp "ofre"/tilhengere blant sårbare bloggere og introduserer en kvasivitenskapelig religionsmix der noe er sant, annet er meget spekulativt og det handler både om Gud/Allah, oljeeventyret, konspirasjoner, vaksiner, kosthold, e-stoffer og rasehygiene. Jeg skjønner på en måte hvorfor det er vanskelig å orientere seg i dette. Selv tror jeg at vet litt om hvordan jeg kan bedømme hva som sannsynligvis stemmer og hva som ikke er det, men i boka her blir også stipendiaten som skal forske på dommedagssekten fanget av argumentasjonen. Morsomt også at han har lagt handlingen så nært opp til nåtiden at Obama og svineinfluensaen er skrevet inn i boka. Det er også festlig at sekten bruker internett aktivt, og har eget forum der noen av deltakerne har som jobb å trolle seg selv for å lage liv på forumet. Og det er skummelt, fordi deler av dette skjer allerede, og jeg tror faktisk at noe lignende kunne ha skjedd i virkeligheten også.

En siste lille bemerkning:Jeg skjønner ikke tittelen på denne boka. Jern? På baksiden står det noe om jerntid og endetid, men jeg skjønte ikke helt greia.

17 kommentarer:

  1. Skjønner at det blir vanskelig å komme utenom denne når en selv blogger. Har da også lest mye av Eggen før, og det pleier jo alltid å være en del mosjon for lattermusklene, i det hele tatt grei unferholdningslitteratur med et innslag av satire...

    SvarSlett
  2. Jeg har likt både Hilal og Pynt av han i allefall. Av og til synes jeg han har en tendens til å bli i overkant moraliserende da, det syns jeg er litt usjarmerende. Men ellers liker jeg Eggen godt!

    SvarSlett
  3. Jeg har lyst til å lese denne boka, synes den høres både morsom og aktuell ut.

    Så er jeg helt enig med deg; hvis man får bøker gratis og deretter blogger om det, så bør man i det minste opplyse om det i sitt blogginnlegg. Jeg hørte debatten om dette på radio her om dagen. Kanskje er det på tide med en presisering av lover, regler, etikk og moral på nettet.

    SvarSlett
  4. Eg kan godt skrive ein eigen post på bloggen om kva reglar eg har for meg sjølv, men sidan du nemner meg her, passar det jo fint å "blogge litt" i kommentarfeltet ditt.

    Det hender eg får bøker frå forlag.
    Det hender folk eg kjenner frå nett gir ut bøker. Nokre gonger får eg då bøkene deira i gåve, andre gonger ikkje. Dei fleste gonger ikkje.
    Det hender folk eg kjenner IRL gir ut bøker.
    Det hender at dei gir meg bøkene sine i gåve, eller får forlaget til å sende meg boka. Men det hender også at det ikkje skjer.

    Eg har ein ganske stor bunke bøker her, og bunken kan me kalle "bøker eg har fått".
    Eg har ein ganske liten bunke bøker her, som me kan kalle "bøker eg har omtalt".
    Og den siste bunken ligg det til og med nesten berre bøker eg har kjøpt sjølv.

    Det er med andre ord dårleg business for folk og forlag å sende meg bøker for å bli omtalt.

    Eg skriv berre om bøker eg har lyst å skrive om.
    Når det gjeld Jern, så hadde eg tenkt å kjøpe den sjølv, den kom i butikkane då eg var i Spania, og eg var overraska over å finne den i postkassa mi, tilsendt frå forlaget, då eg kom heim.
    At den var gratis har på ingen måte påverka måten eg las den på, eller måten eg omtala den på.

    Men det kan godt vere at eg las den vennleg fordi eg har sans for Torgrim Eggen på nett, og har møtt han to gonger. I så fall er det ikkje medvite, men eg kan ikkje utelate det.

    Saken er at eg veldig gjerne VIL like bøker som folk eg kjenner har skrive. Det skejr berre så sjeldan, og det er litt trist. Eg blir veldig glad og letta når det verkeleg lukkast, og då omtaler eg.


    Sidan eg veit at det er slik, at eg veit at eg ikkje likar dei fleste bøker eg får tilsendt, og dermed ikkje omtaler dei, så føler eg ikkje at ein "denne boka var gratis"-merkelapp høver verken her eller der.

    Men sidan det blir stilt spørsmål ved integriteten min her, tok eg kanskje feil.

    Håper dette var oppklarande nok?

    SvarSlett
  5. Takk for oppklarende svar. Kanskje er det ikke hvorvidt den er gratis som er det aller viktigste, men ditt forhold til forfatteren? Jeg skjønner godt at man ikke kan lese en bok objektivt, og det er heller ikke poenget med å lese en bok, etter min mening. Men om man har spesielle forbindelser til forfatteren eller boka synes jeg det er mest ryddig å informere om det.

    Selv om bøker er mer personlig er det jo ikke så annerledes enn når folk omtaler sminke eller andre produkter gratis for diverse leverandører. Jeg antar at man gjerne "vil" like en mascara om man kjenner og liker den som har sendt en til en også.

    SvarSlett
  6. Eg møter etterkvart mange som skriv, og dei er stort sett likandes. Og nokre prosjekt har eg stor sans for, og ønsker kan hende endå meir inderleg at det skal lukkast for forfattaren.

    Men så lenge eg er surmaga og liker så lite, tenker eg at det ikkje er eit poeng for den som les bloggen min.

    Det viktigaste for blogglesaren, trur eg, er å bli kjend med min måte å lese bøker på, slik at min omtale er reelt informativ for blogglesaren. Dersom eg les og likar bøker på ein måte som samanfell med blogglesaren, er det berre å løpe og kjøpe. Om eg likar heilt andre bøker, er det berre å droppe det.

    Slik sett er det meir interessant reint informativt at det er EG som skriv omtale, enn kva relasjon eg har til den eg omtaler.

    SvarSlett
  7. Eg har akkurat fått Jern i posten frå bokklubben Epp, saman med ein giro på 323 kroner. Eg betaler denne giroen med glede, fordi eg har lyst til å lese denne boka. Og eg kjem sannsynlegvis til å blogge om ho etterpå, fordi eg blogger om nesten alt eg les. Om nokon hadde gitt meg eit tilbod om å få boka gratis, ville eg ha tatt i mot. Men det ville ikkje forandra auga som les.

    Tvertimot, to av dei bøkene eg har blogga om som eg har opplevd som middelmådige har eg fått gratis frå forlaget. Eg har skrive at eg har fått bøkene gratis, og eg har skrive at eg ikkje likte dei spesielt godt og korfor. Eg har heller ei personleg oppleving av at eg er meir kritisk når eg les desse gratisbøkene. Eg er ritkignok ikkje ein av desse store og trendsettande bloggarane som Kristine Tofte og Ida Jackson. Men eg blir likevel provosert over at du tar det for gitt at bloggarar som har fått leseeksemplar er mindre kritiske enn bloggarar som har kjøpt boka sjølv. Eg les bokbloggar som er skrivne av kritiske og ukritiske lesarar. Og etterkvart ser ein forskjell. Det krevst litt meir argumentasjon for korfor ein liker ei bok, enn korfor ein liker ein mascara. Og bokbloggarar som anbefaler bøker, utan å fortelje om korfor dei likte å lese boka, blir for meg likegyldige og uinteressante i lengda.

    SvarSlett
  8. Jeg er enig i at en ser etterhvert forskjell på kritiske og mindre kritiske bokbloggere og at en kan bruke informasjon om dette til å vurdere om en skal lese boka selv. Hvis en blogger har likt mange andre bøker man også liker så er man kanskje enig neste gang også. Dette er nok kanskje mer viktig enn hvorvidt bloggeren har fått boka gratis eller ikke.

    At en selv mener at en er like kritisk når en leser en gratis bok som en kjøpt en er mulig, men dette er jo ikke lett å vite selv. Og uansett mener jeg fortsatt at det er mest ryddig å si i fra, så får leseren vurdere dette selv.

    Hadde du synes det var ok om bokbloggturneene hadde gått for seg uten å si fra at det er forlaget som har satt i gang dette? Jeg synes jeg leser en del (ikke alle!) noe ukritiske anmeldelser av bøker i de turneene. Og jeg syns ikke bokbloggturne blir noe annerledes enn å få gratis bøker fra forfattere - eller mascara fra et eller annet merke. De bør vel ha en slags begrunnelse for hvorfor mascaraen er bra de også (gir lange vipper, holder hele dagen, whatever), akkurat som en bok (god historie, mye humor feks). Bøker kan ikke være unntatt dette, bare fordi det er bøker liksom. Uansett hvordan du snur og vender på det ER det markedsføring når forlag og forfattere sender ut gratis bøker til bloggere.

    SvarSlett
  9. Eg er einig med deg i at utsending av bøker er marknadsføring. Men ei omtale er ei omtale, og når eg låner ei bok frå biblioteket er dette også gratis marknadsføring, dersom du vil sjå på blogging slik.

    Aviser, tidsskrifter, magasiner og bokhandeltilsette har lenge fått tilsendt leseekesemplar. Når eit forlag sender eit leseeksemplar til ei avis eller eit magasin, veit dei ikkje om dei får omtale tilbake. Det er opp til redaksjonen om dei vil bruke tid på å lese boka og skrive om ho. Det at bloggarar får tilsendt bøker på same måte, kor dei kan velgje om dei vil lese boka eller ikkje, ser eg bare på som ei anerkjenning av bloggarar som seriøse medieaktørar.

    Eg trur ikkje at truverdigheita til ein bloggar står og faller på om ein bloggar om biblioteksbøker eller leseeksemplar. For meg ligg i alle fall truverdigheita i kvaliteten på teksten i den aktuelle bloggen. Og det at bloggarar i større grad blir sett som seriøse medieaktørar, av forlaga, meiner eg er ei positiv utvikling.

    Bokbloggturneen til CappelenDamm og Aschehoug sine tilbod om å få tilsendt bestemte bøker mot at dei bloggast, stiller i ein kategori for seg sjølv, i og med at her er det forlaga som legg føringar. Du må blogge boka dersom du takker ja, du må gjere det innan gitte datoar osv. Det er noko anna enn å sende ut leseeksemplar og sjå om ein får napp.

    SvarSlett
  10. Først en liten detalj Aschehoug bestemmer ikke når vi skal blogge om bøkene vi får, det er helt opp til bloggeren selv.

    Jeg blogger om bøker jeg får(men flesteparten av bøkene jeg anmelder har jeg selv kjøpt) men da skriver jeg alltid det i anmeldelsen min. Ofte er omtalen positiv, ikke fordi jeg har fått boken men fordi jeg kun takker ja til bøker jeg tror jeg i utgangspunktet vil like.

    Skal forresten lese og blogge om Jern i løpet av mars. Er veldig spent på boken, har aldri lest noe av Eggen før.

    Mine omtaler kan neppe kalles dype men jeg blogger om bøkene jeg har lest og hvorfor jeg likte dem. Veldig sjelden jeg leser bøker jeg ikke liker faktisk, da avbryter jeg lesingen og legger fra meg boken i steden.

    Ha en fortsatt fin kveld :)

    SvarSlett
  11. Jeg er litt overraska over at noen kan reagere på at også bloggere får tilsendt bøker fra forlag.

    Lesereksemplarer og anmeldereksemplarer til butikker og folk som skriver om bøker er normen. Det er vanlig at forlag sender ut en stor mengde bøker på denne måten - er de heldige så liker de som leser dem boka og skriver gode anmeldelser/anbefaler boka, men like ofte så blir jo bøker slakta.

    Å kalle dette "gratis" bøker blir litt rart i mine ører, det er snakk om anmeldereksemplarer, og her ser jeg ikke forskjellen om slike bøker blir sendt til aviser eller blogger.

    Av og til blir det også sendt ut bøker til venner eller folk som forfatteren gjerne vil gi dele boka med. Det vanlige som blogger er jo å si noe om ens eget forhold til forfatteren, om man har noe, og jeg har også sett flere ganger at man har opplyst at man fikk boka på denne måten.

    Men som konklusjon - at man har fått tilsendt boka, og ikke kjøpt den sjøl blir lite relevant for meg, om det ikke er det for bloggskribenten.

    SvarSlett
  12. Og jeg er overrasket over at folk reagerer på at noen reagerer på det jeg. Anmeldereksemplarer til butikker og aviser blir noe annet enn blogger tenker jeg. Jeg har et naivt syn på bloggere som idealistiske og selvstyrte, og tror liksom at det ikke ligger noe skjult reklame i det. Det er nok for naivt sånn som det har utviklet seg til nå ser jeg. Særlig når mange andre ikke reagerer på det en gang.

    Og jeg ser ikke hvorfor anmeldereksemplarer til bokbloggere blir noe annerledes enn anmeldereksemplarer av sminke til rosabloggerne heller. Men dere synes kanskje at det også er helt ok?

    SvarSlett
  13. Mulig jeg skal blande meg inn her. Det lå liksom litt i sakens natur at «Jern» burde leses av bloggere, fordi den henter så mye stoff fra en blogg- og nettforum-virkelighet. Men å sende den til utvalgte bloggere var markedsavdelingens idé. De spurte om jeg hadde noen navn, og jeg oppga Kristine og Ida fordi jeg både hadde lest og truffet begge. Kristine kjente til prosjektet og virket nysgjerrig på det; regner med at hun hadde lest boka uansett. Her er jeg ikke helt sikker, men jeg mener jeg nevnte «Jern» for Ida også, den ene gangen vi møtte hverandre i fjor sommer, og at hun virket interessert.

    Om det prinsippielle: Jeg er selv bokanmelder i to aviser (Klassekampen og Dagens Næringsliv) og mottar gratis bøker ukentlig. Det er lenge siden jeg så på dem som et «gode». Betalt får man for arbeidet også. Det betyr selvfølgelig ikke at jeg forplikter meg til å være positiv. Det norske boklivet er lite, folk kjenner hverandre, og jeg sier ofte nei til å anmelde bøker av habilitetshensyn. Det skal imidlertid mer til for å gjøre meg inhabil enn en eller to hyggelige samtaler (eller krangler, for den saks skyld).

    Jeg ser ikke helt hva som skulle være galt med å gi gratis sminke til rosabloggere heller. Men så er jeg trolig også den eneste norske forfatteren som har vært sponset av Max Factor. Inhabil igjen ;-)

    SvarSlett
  14. Gøy at forfatteren også gidder å legge igjen en kommentar. :) Er enig i at det lå i kortene at bloggere og forum-folk skulle lese denne boka, det handler jo om vår virkelighet. Og på en måte kan det virke som om en del anmeldere ikke helt trodde på den, kanskje fordi de ikke selv er så aktive på blogge/forumfronten. Sånn sett synes jeg et er helt ok å sende boken til noen som ville skjønne greia. Men jeg hadde altså ønsket meg at de sa fra.

    Det er mulig at det er jeg som bør slutte å være så naiv fremfor å kreve av andre at de skal si fra når ting ikke er som jeg tror.

    Egentlig er jeg sikkert bare sur for at det ikke er jeg som får tilsendt masse gratis bøker og sminke herfra og derfra. ;)

    SvarSlett
  15. Det er ikke så vanskelig å få bøker tilsendt, Marianne.

    Her kan man se hvilke bøker som skal på bokbloggturné for Cappelen Damm og melde deg på om du finner en bok du har lyst til å lese.

    Aschehoug sender også ut bøker til bloggere for anmeldelse. Der er det ingen tidsfrist slik som det er i bokbloggturnéen til C.D. Man kan selv melde seg på et skjema og man får e-post når de har bøker i kategorier som interesserer deg, så sier man fra om man ønsker en kopi av den boken.

    SvarSlett
  16. Det var spennende å lese diskusjonen som har gått her! Flere har jo delte meninger om det å motta gratis bøker. Jeg tror i utgangspunktet ikke det er noe negativt i å motta bøker gratis, om det er fra privatpersoner, forlag eller andre.

    Det jeg er helt enig med deg i (hvis jeg har forstått deg rett) er at man burde opplye om det hvis man har mottat boka gratis, er med i en bokbloggturne eller lignende. På den måten kan leseren selv vurdere troverdigheten i innlegget. For det ER jo en forskjell om man har gått til innkjøp av ei bok selv eller om man har fått den gratis tilsendt fra noen. Det trenger ikke nødvendigvis å ha noe å si for hva man skriver om boka, men det KAN ha noe å si. Derfor mener jeg også at man skal være ærlig og informere i innegget om slike ting.

    Er ikke helt sikker på hva markedsføringen sier om dette, men mener at det kan karakteriseres som snikreklame å omtale noe uten å opplyse om man har fått noe for det (fått tingen gratis, fått penger for det ol.). Det er uansett et viktig tema å ta opp og diskutere.

    SvarSlett
  17. TAKK Beatelill, endelig noen som er enig med meg! hehe

    Ladybug, jeg vet egentlig det, jeg har vært med i bokbloggturneen en gang før og skal sannsynligvis være med på mer av dette senere. Men jeg kommer altså til å opplyse folk om når jeg er det.

    SvarSlett