tirsdag 9. november 2010

Maria Børja: Voksenting

Voksenting er en novellesamling som handler om kropp og sex, på en voksen måte. Ikke på den ungdom som har sex for første gang-aktige måten, men om å se hvem man selv er i møte med andre, om hvordan det er å involvere seg med andre og alle tingene voksne mennesker kan gjøre med hverandre. Det hørtes ut som et spennende tema synes jeg, og ikke noe som så mange har skrevet om tidligere. I tillegg prøver jeg å lære meg å like noveller, så da syntes jeg denne hørtes spennende ut. Men jeg ble dessverre skuffet altså. Jeg fikk ikke til denne boka. Noen av novellene er fine å lese og gjør litt inntrykk, men de fleste syntes jeg var litt kjedelige. Det er vanskelig å skrive om disse tingene, og det er kanskje det som gjør at det er så få som har gjort det tidligere? Egentlig er jo språket godt og alt men det er liksom noe som ikke helt stemmer for meg. 

I tillegg så syns jeg det er vanskelig å lese noveller. Eller altså det er ikke vanskelig å lese dem, men det er så himla irriterende at når en har begynt å komme inn i en historie og blitt kjent med dem som befolker dem, så slutter historien. Det er liksom som å bli kjent med noen som rett etterpå forlater deg. Hva er poenget liksom? At jeg har problemer med novellesjangeren er jo ikke forfatterens skyld da, det skal sies.

2 kommentarer:

  1. Bra sagt! Jeg er helt enig. Det er veldig irriterende å komme nært innpå karakterene, og vips, så var den historien ferdig. Jeg er ikke helt fortrolig med novellesjangeren selv, men leste Thomas Marthinsens DU tidligere i år. Det er også en novellesamling, men novellene er bundet sammen på en annerledes måte. Jeg likte den veldig godt.

    SvarSlett
  2. Hm, jeg har også hørt mye bra om den og har også hatt lyst til å lese den. Men hadde hatt MER lyst til å lese den om det ikke var noveller ja. Får se om jeg gir den en sjanse etterhvert!

    SvarSlett